2013-03-31

»Lesa bucker, dricka mjulk» etc.

När man städar i datorn dyker det upp allt möjligt som man hunnit glömma bort. Följande »läs- och uttalsövningar» är smakprov från ett projekt som sysselsatt mig i text och bild från och till sedan 1999.

»Bucker», »Verklighet och drum» och så vidare: texten i följande »läsövning» har jag manipulerat i Photoshop. Som förlaga använde jag en bokrecension i Dagens Nyheter med för mina syften lämpliga rubriker och egennamn (2007):

Härnäst några förslag till läs- och uttalsövning som storskalig installation utanpå (och/eller inuti) Dramatens hus vid Nybroplan i Stockholm (2009):

Avslutningsvis, i repris, delar av läs- och uttalsövningarna ovan som redan publicerats här på denna blogg, med anledning av att jag för några år sedan noterat att inte ens SVT (och SVT:s språkvårdare?) längre bjöd något motstånd. Också SVT hade kapitulerat. Med ens hade det blivit vanligt att inte bara SVT:s sportjournalister utan även SVT:s »riktiga» nyhetsuppläsare uttalade alla ö-ljud som u-ljud. »Uttalsövning för nyhetsuppläsare m.fl.» (2011):

Lesa bucker dricka mjulk
Hagelbussa sockersutt
Vintermussa jettetrutt
Futter rutter hasselnutter
Bujning rujning skattehujning

Läsa böcker dricka mjölk
Hagelbössa sockersött
Vintermössa jättetrött
Fötter rötter hasselnötter
Böjning röjning skattehöjning